mann som står med trommel ifm jernbaneelektro
Bildet er tatt i forbindelse med et tidligere jernbaneprosjekt. Foto: Otera Infra

Nytt digitalt signalsystem på Røros- og Solørbanen

30. april 2021

Otera Infra har vunnet kontrakt for å klargjøre for montering av et nytt digitalt signalsystem på Røros- og Solørbanen.

ERTMS (European Rail Traffic Management System) er et digitalt styringssystem som er felles for alle europeiske land, skal blant annet bidra til færre tekniske feil som påvirker togtrafikken. Det skal monteres grensesnittskap på 97 forskjellige steder langs linjene.

– Otera har jobbet med prosjekter mot jernbane over mange år. Vi er godt fornøyde med å vinne et prosjekt med så krevende logistikkutfordringer langs hele banestrekningen på nesten 40 mil, sier Jarle Lunner, prosjektleder i Otera Infra.

Historisk bane

Rørosbanen er den 384 km lange jernbanen mellom Hamar og Støren via Røros. Rørosbanen ble offisielt åpnet i oktober 1877, og er Norges første jernbane som binder sammen to landsdeler. Solørbanen, som var ferdig i 1910, er en 93,6 kilometer lang jernbanen fra Kongsvinger til Elverum. Banen er knyttet sammen med Rørosbanen og Kongsvingerbanen.

Tildeling av prosjektet

Bane Nor har tildelt kontrakt til Gjermundshaug Anlegg for å klargjøre for ERTMS. Otera Infra er underleverandør til Gjermundshaug Anlegg, og har alt elektroarbeid i prosjektet. Prosjektet startet i mars og forventes ferdig i november 2022.

Otera Traftec AS

Bjørumsvegen 27
4820 Froland
Norge

Otera Infra AS

Stemmane 4C
4636 Kristiansand
Norge