nedsnodd_montorer
Dette montørlaget var nesten tre døgn i Arendal for å hjelpe med det omfattende ryddearbeidet. Fra venstre oppe; Stein Ingve Bøckman Sira, Bjørn Arvid Nilsen, Dani Johansen.

Alle krefter ble mobilisert da snøen gav utfall

Nærmere 100 ansatte i Otera jobbet i forrige uke på spreng for at alle på Agder skulle få strømmen tilbake.

- Vi samlet nesten alt vi har av tropper for å bistå Agder Energi Nett i det massive ryddearbeidet. Mange montørlag fra Flekkefjord og Lyngdal reiste til Aust Agder og var der i flere døgn for å hjelpe til, sier Geir Aabel, leder for Elkraft Agder i Otera. 

Aksjonen som har fått navnet "Nedsnødd 2016", varte i nesten fem døgn. På det meste var nærmere 10 000 husstander på Agder uten strøm.

- Vi startet med beredskap allerede tidlig lørdag og har holdt på helt til torsdag. En så stor feilsituasjon kan jeg ikke huske å ha opplevd siden 2006. Mange hundre, ja kanskje så mye som tusen trær hadde veltet over strømlinjene og førte til at det var veldig tidkrevende å rydde opp, sier Aabel.

TEKNOLOGI TIL HJELP
Før sommeren gikk Otera til innkjøp av droner. Forrige uke fikk de testet hva den nye teknologien kan bidra med.

- Dronen sparte oss for over en times arbeid på det ene stedet. Der kunne vi fly for å sjekke forholdene og lokaliserer feil uten at vi måtte kave oss gjennom masse snø, sier Dani Johansen, energimontør i Otera. Han var en av de som hadde reist helt fra Flekkefjord til Arendal for å hjelpe til.

- Jeg kan aldri huske å ha sett et stort skadeomfang noen gang. Det var nesten som en slagmark som møtte oss. Vi sto å tenkte "hvor skal vi begynne". Da var det godt å ha drone til å få oversikt, sier Johansen. 

TAKKER FOR FORMIDABEL INNSATS
- Det er lagt ned en formidabel innsats den siste uken, sier Steffen Syvertsen, styreleder i Otera Infra.Tirsdag var han ute og besøkte et av montørlagene som jobbet med å bytte en ødelagt trafo som forsynte 5-10 husstander i Birkeland.

- Montørene viser et enormt pågangsmot og vilje til å hjelpe kunden når det trengs. De har reist langt for å bistå konkurrenten også i områder som Otera i dag ikke har ansvaret for, sier Syvertsen. 

Mest fornøyd er styrelederen med at alle har kommet trygt hjem etter det omfattende arbeidet. 

- I Otera setter vi alltid HMS og sikkerheten først, og det at vi under slike forhold, med veldig lange arbeidsdager, mye snø, uoversiktlige og til dels farlige situasjoner har klart å unngå ulykker med personskade, det vitner om at dette er ansatte som kan jobben sin, sier Syvertsen.